Saturday, January 3, 2015

ANDA TAHU MAKNA STYLIZATION OF IDEAS? ….



Ada orang tidak puas hati, mungkin juga marah, membaca posting 3/1/2015 tentang banjir dan sastera Melayu.  Katanya saya tidak bertanggungjawab, jahat dan penuh dendam kesumat yang hitam pekat, kerana terus mengejek para sasterawan negara dan membandingkan mereka dengan sampah sarap banjir besar 2014. Apa kaitannya membawa cerita Voltaire dan Leibniz? Adakah kritikan seperti ini bertanggungjawab? Lu fikirlah sendiri!

Kalau anda baca dengan “cool” dan memasukkan unsur intelektual dalam bacaan anda, menyerlahkan kecerdikan anda yang bertanggungjawab itu, anda tentu akan cuba memahami dua kutipan daripada dua orang sasterawan negara yang saya kutip. Adakah mereka jujur, secara intelektual, dan bertanggungjawab sebagai sasterawan negara dan sarjana sastera? Ambil kutipan pertama yang antara lain berbunyi: “Bawalah kembali sastera kepada bangsa kita, kepada ilmu, nilai dan falsafah kita - sebelum semuanya terlambat. Supaya kita dapat kembali jadi manusia yang bertamadun.” Pertanyaan saya: Adakah kita telah terlambat memberi gelaran sasterawan negara kepada 12 orang sasterawan Melayu?  Saya tidak tahu siapa yang boleh jawab soalan ini, atau sama ada pertanyaan ini perlu ditanyakan.  Saya fikir perlu, kerana kutipan yang saya turunkan itu, yang datang daripada seorang sasterawan negara, sangat jelas memberitahu kita bahawa para sasterawan negara sendiri sudah gagal membawa ilmu dan sebagainya ke dalam sastera Melayu moden. Adakah saya silap tafsir? Atau, yang mungkin lebih tepat, sasterawan negara ini hanya  bermain dengan retorik teh tarik, tidak serius dan mungkin juga tidak jujur.  Tafsiran saya tidak silap, malah andaian yang mengatakan sasterawan negara ini bermain dengan retorik teh tarik adalah tepat. Kalau karya sasterawan negara tidak membawa sastera kembali kepada bangsa kita dan sebagainya itu, maka apakah yang mereka bawa? Itu sebab saya tegaskan, yang dibawa itu ialah sampah sarap seperti kesan banjir besar 2014.  Kesimpulan saya tepat, kerana sasterawan negara ini sendiri mengakuinya. Kalau tidak betul, mengapa dia merintih begitu rupa?  Kasihan … dia tidak pun membaca karya Mohd. Affandi Hassan yang berhempas pulas ingin membawa semua yang dirinduinya itu ke dalam cakerawala persuratan Melayu. Tak nampak? Anda seorang sarjana man, anda patut tahu dan mengaku saja usaha itu telah dibuat dari segi akademik dan kreatif. Mengapa susah sangat nak mengaku? Jadi, memang tepat kata-kata sasterawan negara ini hanya sejenis permainan dalam retorik teh tarik saja. Sungguh sayang, jika karya sasterawan negara tidak mempunyai ciri-ciri yang disebut oleh sasterawan negara ini. Kalau begitu, ciri apa yang mereka bawa?  Diperlukan sedikit penjelasan supaya beliau dan pembaca tidak terus bingung tak tentu arah … Come on man!

Itu satu bab. Kita sampai ke bab kedua. Seorang sasterawan negara lain pula berkata dengan begitu yakin dan bersungguh-sungguh: “Tanpa tauhidik dan sentuhan angin wahyu, sesebuah karya tidak akan berfaedah untuk insan dan makhluk di cakerawala Tuhan.” Ini lagi hebat, dan amat menakutkan. Satu keberatan yang tak boleh didiamkan: mengapa wahyu hanya sejenis angin? Ini bahasa sastera ya…? Boleh main-main dengan wahyu?  Ada dua jenis bacaan yang boleh dikenakan di sini: (1) semua karya para sasterawan negara terdapat unsur “tauhidik dan sentuhan angin wahyu, kerana jika tidak ada, maka jadilah karya itu “tidak akan berfaedah untuk insan dan makhluk di cakerawala Tuhan”. Anda tidak seram bulu roma membacanya? Saya sudah dapat demam sejuk tak fasal-fasal kerana terkejut. Betulkah semua karya para sasterawan negara mengandungi unsur tauhidik dan sentuhan angin wahyu? Kalau betul, layaklah mereka digelar sasterawan negara, dan layaklah mereka diberi kedudukan lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan Melayu yang dulu-dulu dan yang kini-kini pun. Bagus. Tahniah. Saya silap mengkritik mereka. Minta maaf banyak-banyak kerana celupar menghentam para sasterawan negara yang bertungkus-lumus melahirkan karya sastera berunsur “tauhidik dan sentuhan angin wahyu.”  Maaf banyak-banyak…  Apa halnya jika ucapan itu pun tidak lebih daripada permainan retorik teh tarik juga? Nampaknya begitulah. Saya telah membaca saya kira lebih dari 200 kertas kerja tentang pemikiran para sasterawan negara, tetapi tidak satu pun yang menegaskan karya para sasterawan negara ini sudah sampai ke taraf yang disebut oleh sasterawan negara ini. Kalau begitu, macam mana pula mereka layak diberi gelaran sasterawan negara? Lu fikirlah sendiri …

Sekarang saya sampai kepada kritikan, atau tohmahan, mengapa saya bawa Voltaire dan Leibniz dalam perbincangan saya? Ini dua orang tokoh besar Eropah, yang pendiriannya jauh berbeza tidak saja dalam sikap dan pemikirannya, tetapi juga dalam cara membina tamadun yang diucapkan oleh salah seorang sasterawan negara tadi. Itu saja yang saya mahu kata dan kalau mahu tahu lanjut bacalah sendiri dalam buku-buku yang membicarakan aspek ini. Inilah contoh stylization of ideas yang selalu saya sebut, tidak saja boleh dipakai dalam karya kreatif seperti yang saya tunjukkan dalam Balai Maqamat, tetapi juga dalam penulisan esei.  Persoalan ini telah saya bayangkan dalam satu entri terdulu, bila saya bertanya berapa orangkah di antara sasterawan negara itu yang IQ-nya sampai ke peringkat Voltaire? Kalau rendah pun tak mengapa, kerana Gore Vidal berkata Andy Warhol adalah seorang genius walaupun IQ-nya 60 saja! (Vidal suka berjenaka, tetapi beliau seorang yang serius. Kata Rumi, “Joking is teaching. Don’t be fooled by the lightness/or the vulgarity. Jokes are serious”). Tu dia …

Maaf dan tahniah!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 3/1/2015

No comments:

Post a Comment